Minciuna excedentului de la “Pensii” este una penală

Moise Guran

Ministrul de Finanțe răspândește în spațiul public o minciună care, dincolo de scopul electoralist evident, pune în pericol interesele statului român, periclitând (din nou) capacitatea acestuia de a plăti pensiile din Pilonul I. Datele din acest articol se bazează pe surse deschise (menționate cu link) și pot fi probate imediat de orice autoritate a statului român, inclusiv de autoritățile din Justiție, în măsura în care acestea vor considera că faptele descrise se încadrează în articolul de lege de mai jos.

Oricine știe să citească execuția bugetului general consolidat poate vedea dintr-o ochire că mai toți banii împrumutați într-un an de statul român se duc în acoperirea găurilor de la asistență socială în sens larg, incluzând aici incapacitatea noastră de a plăti din contribuții pensiile părinților, incapacitatea de a asigura din contribuții nevoile sistemului sanitar, incapacitatea administrațiilor centrale/locale de a gestiona orfelinate, persoane cu handicap și persoane asistate. Nu mă întrebați pe mine de ce sunt pensiile contributive la un loc cu toate astea, că nu le-am pus eu. Cert este că transferul din bugetul de stat pentru asistență socială a fost în 2018 (click pe poză, pentru sursă) cam cât întregul deficit al bugetului de stat:

În aceeași poză, dar încercuită cu albastru, se vede excedentul de 240 de milioane de lei, înregistrat în 2018 de Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat, o performanță mai mare decât cea estimată inițial, dar o performanță falsă. O minciună. Pentru a o devoala în integralitatea sa, în primul rând să revedem proiecția bugetul pe 2018, prezentată de ministrul Finanțelor de atunci, Ionuț Mișa, cel care a susținut că prin transferul contribuțiilor de la angajator pe angajat, subvenția de la bugetul de stat va scădea cu 8,9 mld. lei. Iată planșa originală, prezentată de domnul Mișa.

Așadar în anul 2018 deficitul Bugetului Asigurărilor Sociale trebuia să se reducă la 4,6 miliarde de lei, bani ce ar fi urmat a fi asigurați prin transfer de la Bugetul de Stat. În loc de asta, la sfârșitul anului 2018, nu mai era niciun deficit, era un excedent, iar subvenția depășise cu puțin estimarea dommnului Mișa, ajungând la 4,72 mld. lei. Nicio problemă până aici, cu singura observație că pentru a menține deficitul primar (diferența dintre contribuții și pensiile plătite la Pilonul I) statul a mai diminuat (abuziv, în opinia mea, și am și sesizat Avocatul Poporului, dar fără succes) cu 20% procentul de trebuia transferat la Pilonul II, de la 5,1%, la 3,75%. Și tot n-ar fi nimic penal până aici.

Însă, ce să vezi, ce să vezi, pe finalul anului 2018, în decembrie, cheltuielile Casei Naționale de Pensii, așa cum rezultă din execuția bugetară, scad brusc cu circa un miliard de lei. Am arătat într-un articol precedent cum, cel mai probabil, acest lucru s-a făcut prin amânarea unor plăți după data de 31 decembrie, pentru a arunca pe bugetul din 2019 deficitul real de circa 800 de milioane de lei al Bugetulul Asigurărilor Sociale de Sat din 2018.

Problema cu minciuna este că ea produce consecințe. O minciunică rostogolită în 2017, produce un bulgăre de minciuni în 2018, o catastrofală avalanșă în 2019 și o imposibilitate logică pentru 2020 și 2021.

Pe data de 8 februarie 2019, cunoscând problemele și mistificarea execuției Bugetului Asigurărilor de Stat pe anul 2018, ministrul Finanțelor Eugen Orlando Teodorovici își supralicitează propriile minciuni și anunță un excedent programat de 2,9 miliarde de lei (+0,2% din PIB). Desigur, o astfel de situație nici n-ar putea explica amânarea creșterii pensiilor de la 1 ianuarie la 1 septembrie 2019, dar, așa cum arată de data aceasta Consiliul Fiscal (la pagina 6 din raport, click pe poză) totul se bazează pe o supraevaluare a veniturilor din contribuții și impozit pe venit de 3,5 miliarde de lei. 

Cum e construită această minciună? O spune tot Consiliul Fiscal (la pagina 3)  

Nu mai e așadar niciun excedent (ci un deficit real comparabil cu cel de anul trecut) dacă n-ar fi supraestimată activitatea economică. O creștere a salariului mediu, în sectorul privat de 13%? Creșterea numărului de salariați cu 3,7%, când pe final de decembrie rata șomajului a scăzut sub 3%? Să dea Dumnezeu și Maica Domnului să se întâmple chestia asta, dar mă tem că-s aberații scoase din burtă și, de fapt, aici e și schepsisul creșterii economice aberant proiectate.

Minciunile domnului Teodorovici nu se opresc aici și, observă Consiliul Fiscal, proiecțiile pe 2020 și 2021 evadează complet din orice logică, pur și simplu ne mai fiind corelate cu Legea Pensiilor.

Care este aspectul penal al acestor minciuni? Păi, așa cum precizează aliniatul b) al Art. 8 din Legea 115/99, minciunile trebuie să aibă scopul ascunderii unor fapte de natură să aducă atingere intereselor statului român. Poate fi încălcarea Pactului Fiscal European (semnat de România în 2012) o faptă de natură a aduce atingere intereselor statului român? Dacă se face cu rea-credință, categoric da. Teodorovici nu poate invoca prostia sau neștiința de vreme ce a primit raportul Consiliului Fiscal pe 30 ianuarie, cu 8 zile înainte de a anunța noul buget prin care dezinformează opinia publică, dezinformează Parlamentul (care i-a și ridicat minciunile la rang de Lege) și, bineînțeles, îi amăgește pe pensionari cu un excedent inexistent al Fondului de Pensii. În momentul, inevitabil, în care aceste minciuni vor exploda, statul român va avea de plătit dobânzi mai mari pentru a finanța pensiile oamenilor și, foarte probabil, România va intra în procedura de infrigement a Comisiei Europene. Acesta este motivul pentru care consider că Parchetul General de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție ar trebui să se considere prin acest articol sesizat.

În final aș dori să mă adresez pensionarilor, părinții noștri, cei atât de mințiți și manipulați de politicieni fără scrupule. Pensiile sunt alimentate din contribuții și singura soluție reală pentru creșterea lor este creșterea numărului de angajați din economie și o creștere de producție care să implice natural creșterea salariilor. Forțarea creșterilor salariale, fără o creștere corelată a producție conduce la inflație, adică la diminuarea puterii de cumpărare și a pensiilor și a salariilor. Aceste realități nu se rezolvă dintr-o dată. Nu poți spera la o explozie a creșterii numărului de salariați când noi nu mai avem suficienți oameni care doresc să muncească. Criza demografică prelungită implică dificultăți economice majore, pe care nu le vom rezolva însă cu minciuni. Refuzați-i pe mincinoși! Creșterea pensiilor din ultimii doi ani s-a făcut pe credit, printr-o aruncare semnificativă a chetuielilor în viitor, pe spatele nepoților dumneavoastră. Refuzați-le acestor populiști mita electorală pe care vi-o oferă pentru a vă îndatora nepoții!