Google atacă Facebook

de Ionuţ Văcaru

După ce au privit atâta vreme cu o oarecare îngrijorare la popularitatea câștigată de Facebook, cei de la Google își lansează în sfârșit o rețea proprie de socializare! Mă rog, Google a mai avut tentative de genul ăsta. Singurul exemplu care îmi vine acum în minte e acea rețea de socializare Buzz ce funcționa împreună cu Gmail. A fost până la urmă un eșec. Însă de data asta Google chiar vrea să facă lucrurile așa cum trebuie.

Noua rețea de socializare Google se va numi Plus, şi la o primă vedere nu arată deloc rău. Se vede că oamenii de la Google în frunte cu noul lor șef, Larry Page, au adunat suficient de multe frustrări în disputa cu Facebook, cât să îi facă să dea tot ce au avut mai bun în realizarea rețelei Plus. Desigur, e foarte devreme să dăm un verdict în condițiile în care Google Plus încă nu s-a lansat ci e doar în perioada de teste, însă promite niște caracteristici destul de interesante.

Una dintre ele ar fi introducerea unui cerc de prieteni, care până la urmă e ceva de genul grupurilor de contacte din Messenger. La Facebook m-a enervat întotdeauna faptul că mesajele mele de pe wall erau văzute de toți prietenii, chiar dacă aș fi vrut ca unii dintre ei să nu vadă chiar toate postările mele. Desigur, la un moment dat, cei de la Facebook au anunțat că introduc posibilitatea de a selecta persoanele care văd anumite statusuri, postări sau link-uri etc., însă această opținue ar însemna să trimiți mesaj privat respectivilor priteni și… în fine, complicat și incomod. Cercurile de prieteni din Google Plus ar rezolva aceste probleme, cel puțin teoretic.

Însă, oricât de multe brizbriz-uri, cercuri de prieteni, grupuri de interese, interconectivități cu Youtube sau alte opțiuni ar pune la dispoziție rețeaua de socializare Plus, Google trebuie să învingă un inamic mult mai puternic decât Facebook: comoditatea umană.

Majoritatea utilizatorilor de Facebook nu dau doi bani pe opțiunile și caracteristicile mai mult sau mai puțin complicate ale rețelelor de socializare. Mulți dintre ei nici nu știu ce setări de securitate şi confidenţialitate au. Nici nu contează. Tot ce îi interesează e cum să pună o poză și un link, sau cum să scrie un mesaj. Oamenii se duc pe Facebook pentru că știu că prietenii lor sunt acolo. De ce mi-aș face cont pe Google Plus, dacă nu găsesc acolo pe niciunul din oamenii pe care îi cunosc? Să îmi fac eu cont primul și să aștept să apară și ei? Sau să mă apuc să îi chem. No way! Prea complicat.

Cu toate problemele pe care le are Facebook e o comunitate de câteva sute de milioane de oameni în care îi găsești pe toți cei care folosesc cât de cât internetul. Prieteni, rude, colegi, șefi, parteneri de afaceri. Cu toții sunt pe Facebook.

Cei de la Google vor avea nevoie de foarte multă publicitate și putere de convingere pentru a pune pe picioare rețeaua de socializare Plus. Avantajul lor este că sunt stăpânii publicității on-line, ceea ce le va permite să atragă spre Google Plus o parte din utilizatorii indeciși care se îndreptau din inerție spre Facebook. S-ar putea totuşi să nu fie de ajuns.

Fără îndoia va fi interesant de văzut ce se va întâmpla în continuare, mai ales că Facebook și Google sunt două companii suficient de mari cât să iasă scântei atunci când au un câmp de bătălie comun.