Start la Autostrada de Vest

de Moise Guran

Probabil cea mai importantă ştire a ultimilor cinci ani a trecut prea puţin băgată în seamă. Statul român a reuşit să facă licitaţia pentru o autostradă de la Sibiu la Nădlac, prin Deva, Lugoj, Timişoara şi Arad. Pentru prima dată, după multă vreme statul român a procedat cu cap, împărţind cei peste 180 de kilometrii în mai multe tronsoane de câte 20 de kilometri. Astfel au primit mai multe firme de lucru, iar acestea vor putea angaja mai mulţi oameni. Foarte probabil până la 10 mii de oameni îşi vor găsi de lucru pe aceste şantiere, iar alte câteva zeci de mii vor munci în industriile orizontale care furnizează materiale şi utilaje.

Termenul de execuţie nu este unul foarte strâns, căci autostrada ar trebui să fie gata la finalul anului 2013. Preţul mediu pe kiloemtru este de aproximativ cinci milioane de euro, un preţ nici prea mare pentru recordurile din România, nici prea mic pentru zonele mai puţin dificile pe care le va străbate viitoarea autostradă. Una peste alta, statul a evitat greşelile de la Autostrada Transilvania unde s-a angajat pe sume foarte mari într-un proiect dificil pe care nu îl putea duce şi care se va construi la fel ca piramidele în vreo 20 de ani.

Dacă vă întrebaţi care este efortul financiar al statului, ei bine, aflaţi că doar vreo sută cincizeci de milioane de euro. Asta pentru că din totalul de aproape 900 de milioane de euro, Uniunea Europeană plăteşte 85%.

Ca să aveţi idee cât de mică este contribuţia statului aflaţi că ministerul de finanţe împrumută săptămânal de pe pieţele de capital cam de patru cinci ori mai mulţi bani.

Acum încercaţi să vă imaginaţi că această mişcare ar fi fost făcută nu în aprilie 2011 ci în aprilie 2009, atunci când în România a izbucnit crunt recesiunea.

Era probabil cel mai ieftin şi cel mai eficient plan anticriză. Nimeni nu poate spune nici astăzi de ce responsabilii de atunci, miniştrii Pogea şi Berceanu, nu au fost în stare de asta. Pur şi simplu n-au avut mintea românului de pe urmă.