Glasul roţilor de iarnă

de Moise Guran

Anvelopele de iarnă îţi pot salva viaţa. E bine să fii echipat cu ele mai ales dacă e iarna, dacă te deplasezi în afara localităţi şi, mai ales, dacă te deplasezi cu maşina. Dacă maşina stă blocată între nămeţi anvelopele de iarnă sunt la fel de inutile ca banii pe care tu, contribuabilul, îi dai primăriei ce ar trebui să îţi ia zăpada din cartier. Cum 80 la sută dintre Bucureşteni locuiesc în cartiere, an de an maşinile lor aşteaptă cuminţi îmbunătăţirea vremii, în vreme ce autobuzele şi metroul devin neîncăpătoare. Într-un procent ceva mai mic situaţia se regăseşte în mai toate oraşele ţării, fie ele mai mici sau mai mari. Autorităţile deszăpezesc doar străzile principale şi bulevardele, în vreme ce străduţele şi aleile folosite universal ca locuri de parcare rămân sub zăpadă şi câte o lună.

Acum să revenim la problematica obligatorie a anvelopelor de iarnă. Sunt utile pe zăpadă, dar asta doar dacă nu te-a prins iarna pe acasă, sunt la fel de inutile pe gheaţă ca şi cele de vară, dar sunt mai bune decât acestea în cazul în care nu este nici gheaţă nici zăpadă dar e ger şi circuli cu viteză mai mare. Asta pentru că au un alt indice de elasticitate a cauciucului. Din păcate pentru ele acest lucru le face zgomotoase vara, pe uscat, când se uzează mult mai repede pentru rezultatul strâns al românului.

Trăgând linie şi adunând avantajele şi dezavantajele probabil autorităţile ar trebui să introducă obligativitatea anvelopelor de iarnă doar în afara localităţilor din noiembrie până în februarie, iar în localitate, ori de câte ori ninge. Desigur, în acest caz 80% din populaţia urbană a României n-ar prea mai avea de ce să le cumpere.