Să felicităm Petrom pentru “pierderea” din 2015…
de Moise Guran
Cea mai mare companie românească, Petrom, a anunțat primul an de pierderi de la privatizarea din 2004. În fapt totul este o foarte deșteaptă strategie de comunicare, pentru care compania a compilat mai multe date și operațiuni contabile, evitând de exemplu să comunice un rezultat operațional fără amortizări (care ar fi arătat performanța reală a companiei) și introducând în indicatori sub numele de elemente speciale o rescriere a activelor în valoare de 2,8 miliarde de lei. Nu e nimic ilegal în asta, e doar interesant.
Nu-i vorba, scăderea prețului țițeiului a fost una dramatică și pentru Petrom dar, chiar și așa, compania românească tot a făcut strict din extracție un profit operațional de 200 de milioane de euro, dublu decât grupul OMV din care face parte.
Bineînțeles că pe rafinare și comercializare de carburanți marja s-a dublat, chiar dacă prețurile au scăzut. Au scăzut cu mai puțin decât prețurile carburanților, așa că pe partea asta (pe care ei o numesc acum downstream) marja a țopăit de la 2,8% la 6,6%.
Pierderea de 670 de milioane de lei care a făcut ieri toate știrile (evident, noi la Biziday am desfăcut și explicat această strategie) maschează de fapt un profit operațional de 560 de milioane de euro. Cifra de afaceri a benzinăriilor Petrom a crescut cu 9% pe fondul diminuării prețurilor. Bineînțeles că toată lumea a vândut mai multă benzină și motorină, dar, potrivit INSSE, piața a crescut cu doar 5,8%. De altfel, în comunicatul desenat frumos, pentru presă, compania comunică modest faptul că îi merge mai bine decât altor companii petroliere de la noi.
Eu ce să zic… Felicitări! O dată pentru rezultatele care sunt mult mai bune decât ar fi putut fi, iar a doua oară felicitări pentru strategia de comunicare!
Investitorii, cei care știu să citească aceste date nu numai că nu s-au speriat de știrile de pe site-uri și de la televizor, dar în același timp, publicul nici nu-i mai înjură pe cei de la Petrom cum se întâmpla în 2013 când aveau aproape un miliard de euro profit. Totuși, cred că strategia asta de – să plângem de Petrom are totuși mize mai mari decât mila publicului. Petrom a concediat anul trecut 900 de oameni și și-a anunțat ieri intenția de a continua restructurările și în 2016, prin închiderea sondelor neperformante. Sincer să vă spun, ceea ce mă îngrijorează mult mai mult este tăierea cu 700 de milioane a bugetului de investiții din 2016 și absența unui calendar concret al începerii exploatărilor din Marea Neagră.
Disclaimer
După cum probabil știți, Petrom a fost sponsorul principal al Biziday timp de doi ani. Și atunci ca și acum, acest tip de analize au fost corecte, căci nimeni nu îmi poate cumpăra opiniile, nimeni nu poate cumpăra conținut pe emisiunile sau site-ul Biziday. Am apreciat la vremea respectivă capacitatea celor de la Petrom de a înțelege exact sloganul nostru – dialogul constructiv și critica civilizată. Au suportat cu stoicism să fie criticați într-o emisiune pentru care plăteau și pe care o susțineau. Asta înseamnă civilizație. Așa cum observați pe coloana din dreapta, în acest moment Rompetrol este beneficiarul unor astfel de spații de publicitate pe Biziday, ceea ce, vă asigur, nu are nicio legătură cu articolul de față. Am făcut această precizare pentru a preîntâmpina eventuale comentarii răutăcioase, fără fundament.