Corespondenţă de la Bruxelles: Cetăţeanul european nu e suficient de conştient de riscurile furtului de identitate

Corespondentul TVR la Bruxelles, Magdalena Moreh 

Furtul de identitate e tot mai răspândit, iar cetăţeanul european nu e suficient de conştient de riscuri, este concluzia unui studiu româno-italian, prezentat la Bruxelles. Hoţii de identitate câştigă anual în jur de 200 de milioane de euro, în condiţiile în care 9 la sută dintre europeni au fost cel puţin o dată în postura de victimă, arată studiul româno-italian.

 

Închiriem o bicicletă sau o pereche de patine şi dăm cartea de identitate. Lăsăm la magazine mai mari sau mai obscure bonuri de masă, pe care e trecut codul numeric personal. Sunt lucruri pe care le facem în mod obişnuit, fără să ne asigurăm că respectivele firme au autorizaţie de operator de date personale. Urmările pot fi dramatice: hoţii de identitate fac credite sau cumpără mărfuri ori servicii în numele victimelor şi lista poate continua.

„Pe teritoriul UE, actul de identitate nu poate fi reţinut de nicio autoritate, inclusiv de autoritatea emitentă. Singurele documente care pot fi reţinute în anumite condiţii sunt paşaportul şi permisul de conducere. Să fim mult mai atenţi când ni se solicită buletinul de identitate sau cartea de identitate, idiferent că intrăm într-o instituţie publică sau intrăm poate într-o clădire de birouri private. Ni se dă în schimb un plastic şi ni se spune că ni se restituie buletinul la ieşire. Unu la mână, să nu lăsăm buletinul, poate să ia datele respective cu o singură condiţie, dacă respectiva societate comercială e operator de date cu caracter personal”, atrage atenţia Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei pentru protecţia consumatorilor şi promomvarea programelor şi strategiilor din România.

Atenţie şi la datele pe care le lăsăm pe internet, fie că e vorba de cumpărături online, de anunţuri pe reţelele de socializare sau de e-mailuri în care ni se cer diverse informaţii personale.

Este foarte important să avem strategii europene pentru siguranţa internetului, astfel încât oamenii să poată face tranzacţii fără riscuri, pentru că achiziţiile pe internet înseamnă creştere economică”, a declarat Flavio Biondi, directorul ADICONSUM.