206 afișări

Ce-i în mână nu-i minciună. Dar ar putea deveni…

de Moise Guran

N-aș vrea să ne trezim că ne fuge Loganul de sub fund, dar către asta se îndreaptă lucrurile. Aflat în Germania la lansarea noului Duster și fiind chestionat de britanicii de la revista Autocar, directorul de marcă al Dacia a trebuit să recunoască faptul că la acest ritm de creștere, marca românească va avea nevoie în curând de o nouă fabrică. Ceea ce se știe cu certitudine este că francezii vor inaugura foarte curând o nouă linie de asamblare în Maroc, acolo unde se fac acum modele Docker și Van. Speculațiile spun că pe linia respectivă ar putea ieși Sandero și Logan și țineți cont de faptul că fabrica de la Tanger este proiectată să atingă în câțiva ani capacitatea celei din România. Asta ar mai lăsa loc de producție la Mioveni pentru Sandero Stepway și Duster dar trebuie să fim conștienți de faptul că extinderea uzinei din România nu prea mai poate fi făcută. Mai ales că, observați detaliul important, treptat, în producția de la noi rămân modelele mai scumpe, ba chiar francezii scot acum pe liniile Dacia și Renault Simbol.

Ceea ce nu știu mulți, este faptul că la Mioveni mașinile nu prea sunt făcute de roboți, ci mai mult de oameni. Deși salariile celor de la Dacia s-au triplat în ultimii cinsprezece ani, există o limită de la care nu mai rentează să lucrezi cu oameni ci devine rentabilă investiția într-o linie robotizată. Mutarea modelelor mai ieftine în Maroc, unde salariile sunt mai mici decât în România pare a fi o soluție temporară și probabil are legătură și cu faptul că la noi nu se prea mai vând mașini noi. Modelele ieftine Sandero și Logan sunt concurate de Golful patru și de Opelul Astra vechi de zece ani, iar programul Rabla trage să moară. Cum să-i convingi pe francezi să mai facă o fabrică Dacia în România? Că să vezi că e marca noastră națională… astfel de argumente emoționale nu prea țin în fața unui calcul de profit. Argumente totuși se pot găsi și cred că e timpul ca guvernul să le caute și să le pună pe masa celor de la Renault, până nu e prea târziu.