De ce s-ar întoarce Mercedes?

de Moise Guran

Un fior de speranță națională ne-a trecut pe șira spinării când am aflat că Mercedes ar putea face totuși o fabrică de mașini și în România. Vestea, încă foarte speculativă, a venit de la presa maghiară, care a consemnat niște bâlbe ale oficialilor de la Daimler în privința extinderii fabricii de la Kecskemet. Anul trecut pe vremea asta spuneau că se gândesc să mai bage acolo câteva sute de milioane, acum spun că nu s-a luat nicio decizie și se mai analizează oportunități. Legați asta cu investiția anunțată anul acesta pentru fabrica de cutii de viteză de la Sebeș, o parte din ele destinate exact modelului CLA ce se asamblează în Ungaria și uite așa au ajuns ungurii la concluzia, aparent logică, despre schimbarea planurilor și mutarea lor dincoace de graniță, în România. E un pic altceva să produci o mașină de 30 de mii de euro, decât una de 10 mii sau chiar una de 17 mii de euro. Altă valoare adăugată, alte salarii, altă polarizare orizontală în economie. Sigur, e bine să faci și cutia de viteză pentru o astfel de mașină, da’ să o asamblezi la tine în țară chiar e cu totul altceva.

La București aceste speculații din presa maghiară au sunat niște clopoței, dar sunt convins că și la Budapesta au sunat. Sunt convins că nemții chiar iau în calcul așezarea la noi a unei fabrici în oglindă cu cea din Ungaria dar dea aici încolo începe dibăcia autorităților fiecăreia dintre cele două țări. Data trecută, în 2008-2009, România era un infern politic cu o evoluție economică imposibil de prezis. Ungaria de acum nu este chiar în situația de atunci a României, deși Viktor Orban a reușit să enerveze multe companii cu taxe scoase din mânecă, peste noapte. De acum putem spune că jucăm cu ungurii în retur. Data trecută ne-au învins, pentru că ei și-au jucat cartea în timp ce ai noștri nu au jucat nimic. Acum e timpul ca ai noștri să iasă la atac.