Eugenia Vodă: A mai trecut un an, a mai trecut un Cannes

Chiar dacă economia mondială e în criză, Festivalul de la Cannes a reuşit să sfideze condiţiile potrivnice! Mai multe filme, mai mulţi jurnalişti, mai mulţi invitaţi, ambasadorii modei prezenţi la datorie, Croazeta invadată de limuzine şi de profesionişti din industria filmului… (în paranteză fie spus, am remarcat şi o invazie de cerşetori – se pare că majoritar „ai noştri”-, parcă mai aprigă decît oricînd! La un moment dat, în presa locală, s-a anunţat, ca o mare victorie, faptul că o asemenea tabără ilegală, de profesionişti ai cerşetoriei, stabilită nu departe de Cannes, pe malul unui rîu, a fost desfiinţată forţat, după un întreg ritual juridic, care a durat ceva timp! Dar, după numai cîteva zile, s-a revenit cu o altă ştire: aceeaşi tabără s-a reînfiinţat rapid, tot ilegal, tot pe un teren al statului, la numai 20 de kilometri distanţă de prima… moment în care urma să se declanşeze o nouă procedură judiciară, mîncătoare de timp…).

În altă ordine de idei, ştiaţi că bugetul Festivalului de la Cannes e de 20 de milioane de euro? Pare mult, la prima vedere. Dar cînd afli că festivalul generează afaceri de 200 de milioane de euro, şi că în timpul lui hotelurile realizează 15% din încasările anuale, nu mai pare mult, dimpotrivă, pare doar o investiţie inteligentă, rezonabilă şi profitabilă. Deci Cannes, cel mai mare festival de film al planetei, ajuns la ediţia a 66-a, are un buget de 20 de milioane de euro, iar Veneţia, cel mai vechi festival al lumii (ediţia 70!), are un buget de 12 milioane. Dar bugetele nu mai par atît de mari atunci cînd afli că un simplu colier purtat de un manechin la o gală e 2 milioane de euro…