Evidenţa taxei auto nu există
de Moise Guran
Trebuie să ai cel puțin o dispoziție genetică dacă nu cumva chiar mult talent pentru a reuși să te înnozi în asemenea hal cum reușim noi ca țară. Povestea cu timbrul de mediu din această primăvară a blocat cam tot ce înseamnă tranzacție cu mașini, în afara cazurilor în care cetățeanul are un geamantan de bani cu care se duce să își cumpere o mașină nouă.
Știm deja cu toții, ca să reînmatriculezi astăzi o mașină în România trebuie să plătești celebrul timbru de mediu, care e atât cât este. Dacă ai plătit taxa auto, sau taxa de primă înmatriculare nu mai trebuie să-l plătești. Problema este că nimeni nu s-a gândit să țină și o evidență cu cetățenii care au plătit diferitele forme ale acestei taxe, reinventată sub alte denumiri la intervale regulate de autorități. Așa, și dacă ai plătit taxa și nu mai ai chitanța? Ce te faci? N-ai cum să demonstrezi că ai plătit-o și atunci nu mai poți să-ți vinzi mașina decât dacă plătești și timbrul de mediu. E stupid, o să ziceți… nu? E doar România.
Apoi imaginați-vă cum a fost dacă ați luat în leasing o mașină Euro 4 acum cinci ani, când era scutită de taxă, iar azi, când ați terminat ratele și se face transferul de proprietate, firma de leasing vă spune… stai așa că azi e cu taxă. Cineva trebuie să o plătească. De altfel chiar firmele de leasing sunt cele care au sesizat faptul că nu se mai pot face transferuri de proprietate și că acest ultim timbru de mediu n-a fost decât ultimul nod pe care autoritățile l-au strâns în jurul unui complicat pripon făcut de gâtul pieței auto. Deja valoarea timburlui nu mai contează… e și mai puțină bătaie de cap să-ți iei cetățenia bulgară, dar să-ți înmatriculezi o mașină la ei. La noi chiar nu se mai poate.