Cum ar trebui să fie timbrul auto?

taxa auto plasma

de Moise Guran

Încă nu știm exact cum va arăta timbrul auto care va înlocui taxa cu același sens dar din capul locului vă spun că ideea unei dări anuale pe care o plătesc toți, fiecare proporțional cu cât poluează, este singura echitabilă de principiu. O singură problemă ar fi de rezolvat… Dacă ai plătit deja să zicem o mie de euro ca să te primească statul cu un bemeweu euro doi adus din Germania, normal ar fi ca din timbrul de mediu să ți se scadă mia de euro respectivă. Doar așa se poate spune că ești tratat egal cu cel care are Dacie veche de 20 de ani și care n-a plătit nici taxă de primă înmatriculare, nici taxă auto, dar care, potrivit principiului enunțat, ar trebui să plătească cel mai mare timbru de mediu.

Sună cinic, știu, dar așa-i principiul, mașinile care poluează cel mai mult sunt și cele mai vechi, fără nicio urmă de catalizator și care, din păcate, aparțin celor mai săraci dintre români. Și acum că am terminat cu principiile haideți să vorbim lucruri mai concrete. Cam cât credeți dumneavoastră că își va permite să dea timbru de mediu un cetățean a cărui mașină nu mai face nici 1000 de euro?

Păi depinde câți bani vrea să strângă statul din această nouă taxă. Dacă vrea să strângă cât lua pe cea veche e problemă… Din aproape cinci milioane de mașini înmatriculate în țara noastră, mai sunt încă un milion care au o vechime mai mare de 20 de ani. Dacă doamna Rovana Plumb vrea, să zicem, 400 de milioane de euro pe an de la posesorii auto, va fi o problemă exact cu cei care au cele mai vechi mașini, sunt cei mai săraci și care ar trebui să scoată din buzunar 100 de euro pe an. E aberant știu, dar nimeni n-a zis că e ușor să ai principii. Partea proastă este că și într-un astfel de caz cel mai probabil statul tot nu va strânge banii căci oamenii vor prefera să își caseze mașinile decât să dea statului o sumă atât de mare.