Speranţa prazului şi ameninţarea samurailor

de Moise Guran

În luna octombrie producţia industrială a crescut faţă de luna precedentă cu 6,8%, o cifră bună care ar putea readuce pe plus economia pe ultimul trimestru chiar dacă s-ar putea dovedi doar ceva sezonier. A fost luna în care fabrica Ford de la Craiova a depășit în producție uzina Dacia de la Mioveni. V-am avertzat însă încă de pe atunci că americanii au făcut acest efort pentru a putea trimite modelele B-Max în shourumurile auto din toată europa dar că este greu de crezut că vor putea păstra acest ritm.

Oricât de mult ne-ar plăcea nouă să vorbim despre concurența dintre fabricile românești de automobile, situația pieței auto europene este jalnică și nici la Craiova, nici la Pitești nu va produce nimeni pe stoc dacă mașinile nu se vând.

Dacă Dacia încă mai are avantajul crizei care îi face pe europeni să cumpere mașini mai ieftine, Fordul oltenesc nu este și nu se vrea o mașină din această categorie. Americanii își fac chiar și reclamă cu tehnologia lor de vârf pe care o produc la Craiova, dar marea lor problemă acum în Europa o reprezintă mașinile japoneze. După doi ani în care s-au confruntat cu tot felul de dezastre naturale, de la cutremurul din Japonia și până la inundațiile din Thailanda, Honda și Toyota au revenit puternic și au revenit cu discounturi masive la mașinile lor. Cel puțin Toyota vrea să fie din nou numărul unu mondial la finalul acestui an și a lovit prețurile fără milă. Cei de la Ford vor să lupte pe acest front oferind un produs de calitate dar în astfel de vremuri cumpărătorii se uită mai mult la preț.