Ford la ralanti

de Moise Guran

Primul Ford făcut în România a venit cu o întârziere de doi ani. De la vânzarea uzinelor Daewoo de la Craiova au trecut patru ani şi americanii nici nu ştiu cât de mare este gaura din economie pe care o au de umplut. Deşi vitregită de ceilalţi americani, cei de la General Motors, fabrica de matizuri, cielo şi nubira a fost o adevărată eroină a muncii în perioada de dinainte de cumpărarea de către Ford la superofertă.

GM cumpărase în 2002 marca falimentară Daewoo din Coreea dar nu a selectat uzina craioveană între cele care pot continua producţia. Şi totuşi în 2007, fără mamă şi fără tată de la Craiova încă mai plecau 25 de mii de autoturisme, 140 de mii de motoare şi 190 de mii de cutii de viteze. Comparând cifrele de afaceri de atunci la PIB-ul de atunci şi raportând totul la PIB-ul de acum, rezultă că dacă vor reuşi să facă 25 de mii de maşini în acest an americanii, abia vor ajunge la performanţa Daewoo din 2004.

Spre deosebire de adversarii lor de la GM, cei de la Ford au preluat Craiova cu gândul să o facă un vârf de producţie la nivel european, după care şi-au dat seama că este criză şi că nu vor avea cui vinde atâtea maşini. Azi ei vorbesc de 50 de mii de maşini pe an deşi în planul iniţial Uzina Ford de la Craiova trebuia să scoată 350 de mii de maşini, o producţie comparabilă cu a francezilor de la Dacia. Spre deosebire de Loganul celor de la Dacia, B-Maxul Ford este o maşină mult mai micuţă şi de două-trei ori mai scumpă. Altfel spus, dacă Loganul a fost maşina perfectă pentru o perioadă de criză, fordul B-max, exact asta nu este. Americanilor le-au trebuit patru ani şi o aventurîă până în Europa de Est ca să afle că e criză şi pe piaţa auto.