B-Max, Fordul cu frâna trasă
de Moise Guran
Cei de la Ford au anunţat preţurile pentru modelul B-Max iar acestea nu sunt deloc mici. A doua marcă românească de maşină străină are preţuri cuprinse între 13 şi 17 mii de euro şi, spun chiar cei de la Ford, nu se aşteaptă să vândă mai mult de două mii de maşini în România în acest an. Ca să nici nu fie deranjul prea mare, cei de la Ford îi invită pe români să facă mai întâi comenzi, urmând ca din vară să înceapă producţia, în funcţie de aceste comenzi, iar primele maşini vor fi livrate abia în septembrie. Dacă te gândeşti că la 16 mii de euro, Fordul românesc cu motor la litru ar fi printre cele mai scumpe maşini de pe piaţă cu un astfel de litraj, îţi vine să crezi că preţul mare nu este chiar o întâmplare.
Şi uite aşa a mai trecut un an în care americanii ne demonstrează că au învăţat vorba românească – Mircea, fă-te că lucrezi. Acum spun că vor face anul viitor 200 de mii de maşini, dar acesta era planul pentru 2011.
La ce aplomb au, este greu de crezut că le vor face şi pe cele 60 de mii planificate pentru acest an.
Adevărul simplu este că americanii au avut un an dezastruos în Europa şi se tem să nu dea chix şi cu B-Maxul, o maşină concepută să meargă mai mult la export decât în România. Spre deosebire de francezi, care au început de la un Logan românesc pentru a ajunge în zece ani la un Duster european, cei de la Ford au mizat direct pe un succes european, dar între timp şi-au pierdut încrederea în numele lor, au devenit ezitanţi şi trag de timp.
Americanii nu au mizat deloc pe apetitul românilor pentru maşini mai sofisticate decât Dacia, deşi ar fi putut avea o surpriză plăcută cu B-Max în România. În final au ales să pornească maşina oltenească cu frâna de mână trasă, ceea ce numai strategie de piaţă nu este, cu atât mai puţin o strategie oltenească.