Facebook, pop-up la bursă

de Ionuţ Văcaru

Bursa americană se pregăteşte de probabil cea mai isterică listare din istorie, cea a reţelei de socializare Facebook. Vestea a reuşit să stârnească destul de tare Wall Street-ul, mai ales că cinci mari bănci americane de investiţii, inclusiv Goldman Sachs şi Morgan Stanley, au fost contractate să aranjeze intrarea pe bursă a reţelei de socializare.

Deşi nu a anunţat nimic oficial, surse citate de mai toate ziarele americane importante spun că Facebook şi-ar depune astăzi documentaţia de listare şi că vrea să vândă dintr-un foc acţiuni de 5 miliarde de dolari. Ar fi de vreo trei ori mai mult decât a obţinut Google la apariţia sa pe bursă şi, totodată, ar ridica ridica valoarea Facebook la 100 de miliarde de dolari. Însă este în continuare foarte neclar ce se va întâmpla cu acţiunile Facebook după ce se va calma tot entuziasmul listării la bursă. Va reuşi să rămână pe val, sau se vor scufunda reducând masiv valoarea de piaţă a companiei?

Ei bine, investitorii cu experienţă de pe Wall Street se întreabă în primul de unde reuşeşte Facebook să scoată bani în activităţile sale de zi cu zi. În principiu, reţeaua de socializare îşi asigură veniturile din publicitatea on-line, însă jucătorii experimentaţi de pe bursă nu sunt prea încântaţi de o asemena sursă de câştig, căci în anumite perioade de criză veniturile din reclame pot scădea substanţial. Aşa că, dacă vrea să aibă o imagine bună pe bursă, Facebook ar trebui să îşi varieze sursele de câştig şi să încerce să obţină mult mai mulţi bani din jocurile şi aplicaţiile plătite pe care deja le găzduieşte printre serviciile sale. Cum ar fi de exemplu jocul Farmille care îţi permite să cumperi animale virtuale pentru fermele la fel de virtuale ale utilizatorilor.

Mai pe scurt, analiştii spun că reţeaua de socializare a lui Zuckerberg nu trebuie privită ca o televiziune care câştigă bani din publicitate, ci mai degrabă trebuie comparată cu o companie de cablu care câştigă bani direct de la utilizator.

Dacă nu va înţelege această diferenţă, listarea la bursă ar putea fi un duş foarte rece pentru Facebook.