Cine este afectat cu adevărat de curs?

de Moise Guran

Nu este nici azi foarte clar cum îşi alege Banca Naţională a României nivelurile de curs pe care le apără. Nu se ştie ce anume îi face pe cei de acolo să spună gata, euro a ajuns prea sus sau prea jos, de aici intervenim noi şi îl aduce la un nivel mai bun… mai bun pentru cine?

Mulţi presupun că BNR are drept scop protejarea ratei inflaţiei, iar cursul de schimb al euro are o influenţă directă prin tarifele serviciilor, unele denominate în euro. Factura la telefon este un bun exemplu. O influenţă indirectă dar poate mai puternică este reprezentată de percepţia publicului că leul este slab şi se depreciază. Asta duce la creşterea preţurilor chiar şi la produsele care nu au nici o legătură cu moneda unică.

Acum că inflaţia s-a potolit cei de la BNR trebuie că sunt mai atenţi la altceva decât influenţa cursului asupra preţurilor. Sunt vremuri grele, este criză financiară în toată Europa, băncile nu îşi mai dau bani unele altora iar BNR trebuie să se asigure că cele din România au suficienţi lei pentru a nu bloca economia reală. Atunci când vinde euro BNR cumpără lei, limitând astfel cantitatea de bani din piaţă. Intervenţiile valutare trebuie aşadar bine gândite.

Dar cursul de schimb afectează mai mult economia reală şi nu, nu prin cantitatea de bani lăsată în piaţă. Nu ştiu în ce măsură cei de la BNR iau în calcul faptul că preţurile carburanţilor sunt costuri certe în absolut toate produsele fabricate în România.

Benzina şi motorina se scumpesc în aceste zile din nou şi petroliştilor greu li se poate reproşa ceva în această situaţie. Ţiţeiul se scumpeşte indiferent că vrea sau nu Isărescu, dar mai mult decât scumpirea ţiţeiului, preţul benzinei creşte din cauza dolarului. BNR nu poate interveni împotriva creşterii dolarului faţă de leu decât atacând euro. Dincolo de fineţurile strict financiare de lichiditate a sistemului pe care le păzeşte Isărescu, economia reală a României ar avea nevoie în acest moment nevoie ca de aer de oprirea într-un fel sau altul a scumpirii carburanţilor. Nu neapărat pentru că vom plăti noi benzina cu 6 lei litrul ci pentru că acest preţ va face toate produsele româneşti mai scumpe şi mai puţin competitive în faţa importurilor.