Taxa auto, reinventată
de Moise Guran
După ce n-a mai avut încotro să o apuce cu taxa auto, guvernul s-a hotărât să facă totuşi ceva. Ministrul mediului s-a gândit bine şi mai bine, întrebându-se ce este de făcut pentru a elimina discriminarea pe care un cetăţean o pătimeşte atunci când aduce o maşină veche în ţară, spre deosebire de cel care o cumpără din târg de la Vitan. Aşa că soluţia găsită n-a fost să elimine cumva taxa auto ci să o generalizeze şi celor care cumpără maşina gata înmatriculată de prin târgurile României. Astfel taxa ar trebui să se aplice şi maşinilor înmatriculate înainte de 2007, dar numai la prima revânzare.
Dincolo de genialitatea principiului că o greşeală aplicată iniţial unora nu mai este greşeală dacă va fi aplicată tuturor, guvernul este pe cale să introducă o altă distorsiune în sistem. Spre deosebire de momentul înmatriculării, revânzarea unei maşini înmatriculate nu necesită un act notarial. Vânzătorul şi cumpărătorul pot face un act de mână sau pot pur şi simplu să nu facă nici un act. Sunt numeroase maşini second hand care circulă acum prin România, maşini aflate în posesia şi utilizarea unuia dar care scriptic sunt în proprietatea altcuiva. Aceasta este însă doar una dintre metodele de evitare a taxei auto.
Mai simplu decât atât, vânzătorul şi cumpărătorul pot face o excursie până la Ruse în Bulgaria, până la Mako în Ungaria, sau oriunde în afara teritoriului României, pentru a încheia acolo un act chiar autentic de vânzare cumpărare. Proprietatea se transferă şi actul este opozabil, chiar dacă nu se face şi transferul proprietarului în actele maşinii.Cu cât legislaţia devine mai stufoasă cu atât autorităţile noastre se încurcă mai mult în ea, iar statul pierde din ce în ce mai mulţi bani. În momentul de faţă cam jumărtate dintre maşinile ce circulă pe străzile noastre au între 3 şi 10 ani vechime. Dacă taxa se aplică la valorile actuale un Cielo vechi de 10 ani ar avea o taxa de revânzare de 2500 de euro, în condiţiile în care maşina respectivă greu mai face 2000 de euro.