Bienvenue dans l’espace Schengen !

de Moise Guran

Dacă un francez dă 200 de euro pe un bilet de tren ca să facă fix două ore şi 16 minute de la Paris până la Londra pe sub Canalul Mânecii s-ar putea să fie foarte supărat dacă Eurostarul întârzie o jumătate de oră. O ditamai jumătate de oră. Dacă mai este şi Paştele iar oficialul de la Căile Ferate Franceze îi va spune călătorului grăbit că cineva a tăiat cablurile de cupru ale trenului, francezul îşi va aminti de reportajele de bine pe care le-a văzut la televizor, reportaje în care se spune că ţiganii din Franţa fac un bine comunităţii adunând pentru reciclare deşeurile feroase şi neferoase.

În noaptea de luni spre marţi, cineva, nu se ştie cine, a furat 800 de metri de cabluri de cupru de la sistemele de semnalizare ale trenurilor din Nordul Franţei. Până au nimerit cablurile de cupru, hoţii le-au tăiat şi pe cele de fibră optică, ca să vadă dacă nu sunt cumva şi acelea tot din cupru. Drept urmare mândria Căilor Ferate Franceze – TGV-ul, dar şi trenul de mare viteză de la Paris la Koln, ca şi Eurostarul ce trece pe sub Canalul Mânecii în Anglia, au înregistrat întârzieri cuprinse între 15 şi 30 de minute. Un adevărat dezastru!

Dacă aveţi cumva impresia că francezul întârziat de tren nu are habar cam cine ar putea fi vinovat, vă înşelaţi. Vara trecută patru ţigani români au fost arestaţi de Jandarmeria Franceză după ce au furat trei kilometri de cabluri de cupru, oprind în loc 35 de mii de călători aflaţi în foarte scumpele trenuri franţuzeşti. La fel ca şi în România francezii ştiu cine le fură cablurile. Naţiune mai corectă din punct de vedere politic decât a noastră, cea franceză nu înjură ţiganii români sau bulgari ci îi înjură mai simplu pe români şi pe bulgari.