Îmbulzeala, cea mai bună reclamă
de Moise Guran
În România dacă vrei să-ţi faci reclamă ai două posibilităţi, fie cumperi publicitate la televizor fie faci orice ca să apari la ştiri. Cum publicitatea este destul de scumpă, gânditorii campaniilor de marketing, au ajuns la concluzia că e mult mai simplu să creezi un eveniment şi să ajungi la ştiri.
Ideea nu este nici măcar nouă, căci în esenţă ea are la bază scandalurile oteviste de tip Elodia, Ogică şi mai recent Columbeanu sau Pepe-Zăvoranu.
Aşa că, băieţi deştepţi, oamenii de la marketing s-au gândit că e foarte ieftin să umple un oraş de provincie cu afişe de genul vinerea asta îţi dăm o sticlă de ulei gratis la una cumpărată. Lumea se duce buluc, se împinge, ţipă, iar televiziunile de ştiri abia aşteaptă.
În felul acesta magazinul apare la televizor şi toţi se întreabă cât de nemâncaţi trebuie să fie românii ca să se injosească atât pentru o sticlă de ulei. De fapt totul este un show de trei lei în care românii au fost stimulaţi să se îmbrâncească, pentru că televiziunile de ştiri nu prea dau cozi civilizate, dar sunt capabile să ţină ore în şir pe ecran imaginile cu o gloată dezumanizată aflată în război pentru o sticlă de ulei.
Ultimul lanţ de magazine care a ales această modalitate de promovare aparţine unuia dintre cei mai bogaţi români. La fel fac însă şi marile lanţuri de hipermarcheturi când mai deschid câte un magazin nou. Din păcate pentru ei, în ziua mega-promoţiei la ulei nişte suedezi civilizaţi au deschis în Bucureşti un magazin de haine nu tocmai ieftine. Suedezii au investit în cea mai mare campanie de publicitate stradală, şi la ei lumea a dat buluc, dar oamenii au fost organizaţi civilizat de către forţele de ordine şi au stat la coadă ca şi cum ar fi făcut cumpărături la Londra. Bineînţeles, suedezii s-au ales cu mult mai puţină promovare gratuită în buletinele de ştiri, deşi în mod clar, ar fi meritat-o mai mult decât deştepţii care au inventat bătălia pe o sticlă de ulei.