Eliberaţi internetul!

de Ionuţ Văcaru

Într-o lume on-line perfectă informaţiile ar zburda gratuit pe internet, fără constrângeri financiare şi fără reclame agasante care se interpun între noi şi conţinut când ne e lumea mai dragă. Ei bine, internetul nu e o lume perfectă, însă chiar dacă este plin de reclame (sursă de bogăţie pentru Google, regele publicităţii on-line) şi este de multe ori înghesuit şi haotic, mediul on-line reprezintă o sursă uriaşă de informaţii gratuite la care avem acces extrem de rapid. Ei bine, marii moguli ai Americii vor să pună zăgaz în dreptul acestui izvor nesecat de divertisment, ştiri, cultură şi artă. Că doar, vorba aia, gratuit este doar un alt cuvânt pentru comunism.

Probabil că aţi aflat deja. Începând cu 28 martie, New York Times va începe să-şi taxeze materialele de pe site. Doar 20 de materiale vor fi gratuite. La al 21-lea material, vizitatorul va trebui să-şi cumpere un abonament de 15, 25 sau 35 de dolari, în funcţie de nivelul de acces dorit. Poate că nu ar trebui să ne deranjeze prea mult asta. New York Times este un monstru sacru al presei mondiale. Are materiale de o calitate extraodinară la care lucrează jurnalişti cu o experienţă uriaşă şi o pregătire exemplară. Pentru a menţine calitatea editorială, New York Times are nevoie de bani. Însă nu ar fi fost mai simplu ca site-ul să se finanzeze mai mult din reclame şi mai puţin din buzunarul cititorilor?

Desigur, conducerea ziarului spune că nu vrea să încurce cititorul cu acele reclame enervante de care vă spuneam mai sus. Însă, să recunoaştem, chiar dacă găzduieşte materiale de o calitate incontestabilă, site-ul celor de la New York Times este complet neprietenos, stufos şi aglomerat. Principalul său avantaj era gratuitatea accesărilor. Nu ar fi fost mai simplu să îl reorganizeze şi să pună reclame mai multe (eventual, reclame astfel concepute cât să se adreseze cititorului în funcţie de ţara din care navighează pe internet), suficient de mari cât să fie observate de cititor şi suficient de mici cât să nu îl enerveze?

Oare eu, ca cititor non-american, ar trebui să dau 20 de dolari ca să-mi cumpăr un abonament la New York Times? La naiba, nu ştiu nici ce motive ar avea americanii să plătească atât în condiţiile în care The Daily, ziarul făcut special pentru iPad costă doar 4 dolari pe lună. Oare abonamentul la New York Times nu o să fie doar un moft? În plus, New York Times ar putea ajunge în situaţia celor de la Wall Street Journal, care de asemenea cer bani pentru o mare parte dintre materialele on-line, chiar dacă unele dintre ştirile de pe site-ul lor pot fi găsite foarte uşor pe site-urile complet gratuite ale unor agenţii de presă.

Aşa că nu văd cum ar putea serviciul de abonamente al New York Times să devină o afacere prea bună. Însă, la cât snobism există în lumea asta, parcă văd cum mulţi se vor înghesui să se aboneze doar pentru a putea spune în club “am citit în New York Times că Lady Gaga a fost cenzurată la radiourule malaeziene”.