Microsoft a murit! Trăiască Microsoft

de Ionuț Văcaru

În ultimul trimestru al anului trecut vânzările Windows au scăzut cu 30% de la aproape 7 miliarde la puțin peste 5 miliarde de dolari. Atenție, vorbim de trimestrul al patrulea, adică ăla în care oamenii intră în spiritul Crăciunului și cumpără cadouri cu roaba pe care apoi le varsă sub brazi împodobiți frumos. Iată că Windows nu și-a găsit loc în sacul Moșului anul ăsta.

Ca să avem un tablou complet trebuie să punem această scădere de 30% a diviziei Windows lângă rezultatele financiare generale ale Microsoft, care au rămas oarecum constante. Per total compania a avut în trimestrul al patrulea vânzări de aproape 20 de miliarde de dolari, cu 5% mai mult decât anul trecut. Ceea ce înseamnă că Microsoft nu mai depinde de Windows ca să funcționeze. Acolo unde a pierdut cu sistemul de operare a reușit să câștige cu alte produse.

Și acum stau și mă întreb, ce produse și servicii mai are Microsoft? A, din câte îmi aduc aminte, parcă avea un motor de căutare denumi Bing. Nu l-a folosit (aproape) nimeni. Are o cotă de piață de vreo 3,5%, iar Microsoft are și acum pierderi din cauza lui. Ca să văd totuși de unde reușește Microsoft să-și scoată banii mai arunc un ochi pe rezultatele lor financiare și văd semnul schimbării acestei companii:

Divizia de divertisment Microsoft a avut cea mai mare creștere în trimestrul al patrulea, de 55%, cu vânzări care au ajuns la 3,6 miliarde de dolari. Știți ce e asta? E divizia de jocuri și console. Cea care produce și vinde Xbox-uri și se ocupă de distribuția jocurilor video atât pentru aceste console cât și pentru PC-uri.

Asta a ajuns Microsoft? O companie de jocuri video? Bill Gates știe? Ăsta a fost visul lui în momentul în care a lansat pe piață prima versiune de Windows? E clar, vechiul Microsoft a murit. Trăiască noul Microsoft, cel al distracției și al jocurilor controlate prin senzori de mișcare.

În paralel cu evoluția explozivă a diviziei de jocuri trebuie remarcată și creșterea cu 24% a diviziei Business, care se ocupă cu vânzarea suitelor Microsoft Office. Aceasta a avut venituri de 6 miliarde de dolari, față de cele 4,8 în trimestrul al treilea al anului trecut, iar explicația este destul de simplă: speriate sau chiar afectate de criză companiile din întreaga lume au făcut upgrade-uri tehnologice în calculatoarele de serviciu pentru a-și optimiza munca, dar și pentru a profita de diverse oferte pe care Microsoft le-a făcut la produsele sale destinate afacerilor.

Și totuși scăderea Windows-ului nu îmi dă pace. Cum naiba au reușit să scadă veniturile sistemului ăstuia de operare în condițiile în care monopolul său pe piață este evident? Windows 7 a fost un adevărat succes (și este într-adevăr un sistem de operare bun), iar o mare parte din calculatoarele vândute prin marile lanțuri de electronice vin cu Windows preinstalat. Răspunsul e simplu: se vând mai puține calculatoare și mai multe tablete. Vânzarea de PC-uri a crescut cu doar 3% în trimestrul al patrulea al anului trecut, iar Windows deține monopolul pe o piață în stagnare şi nu a avut de ales decât să vândă mai ieftin sistemele de operare. Așa se şi explică scăderea de venit a diviziei Windows.