Romtelecom, 12 ani de concedieri programate

de Moise Guran

Romtelecom va concedia anul acesta cel puţin 1000 de oameni şi, dacă o astfel de ştire nici n-ar fi avut importanţă acum 10 ani când Romtelecomul avea vreo 50 de mii de angajaţi, azi, cand mai au opt mii, chiar contează. Este foarte interesantă evoluţia în timp a acestei companii naţionale dar mai ales modelul de restructurare pe care grecii l-au ales. Vedeţi dvs, într-un deceniu în care telefonul mobil a devenit un accesoriu banal şi larg răspândit, căderea telefoniei fixe era inevitabilă şi atunci singura întrebare ce mai rămâne de pus este câţi oameni dai afară? Cum? Şi mai ales când? Privind retrospectiv îţi dai seama că dacă toate firmele din România ar fi făcut restructurarea cam cum au făcut-o grecii de la Romtelecom, atunci poate altfel ar fi stat lucrurile în ţara asta. Au dat afară aproape 40 de mii de oameni, dar au făcut-o în timp, iar pachetele compensatorii sunt uneori atât de mari încât restructuraţii ăştia stârnesc invidie. Dacă patronul v-ar oferi 14 mii de euro ca să plecaţi acasă, câţi dintre dumneavoastră ar mai sta pe gânduri?Nu toţi concediaţii de la Romtelecom primesc 14 mii de euro, căci sumele se stabilesc în funcţie de vechimea în companie. Dar scopul grecilor în ultimul deceniu pare a fi fost acela de a menţine cifra de afaceri a companiei undeva spre 3 miliarde de lei, în condiţiile în care numărul clienţilor de telefonie fixă s-a înjumătăţit. În 1999 Romtelecomul avea într-adevăr 45 de mii de angajaţi, dar încă  erau vremuri în care obţinei post telefonic cu pile. Telefonul mobil era un lux şi nimeni nu se gândea serios că acesta ar putea ameninţa cândva o companie de talia Romtelecom. Duşul a venit repede şi a fost rece.

După numai trei ani, în 2002, Romtelecom concediase deja 12.000 de angajaţi. Atacul venea din două părţi, căci un al doilea front, deschis de companiile de cablu, s-a dovedit o ameninţare şi mai mare decât Orange şi Vodafone. Pachetele de televiziune, telefonie şi internet au forţat Romtelecom să facă investiţii uriaşe penttru a ţine pasul. Asta în condiţiile în care gigantul comunicaţiilor era prins într-un off-side strategic uriaş – ani de zile băgase miliarde în sârme, mai exact în centrale digitale bazate pe cabluri de cupru, iar la apariţia fibrei optice şi a tehnologiei de transfer de voce pe internet nici nu-şi achitase datoriile generate de aceste investiţii. Trebuia să o ia de la capăt cu alte datorii şi alte investiţii. Începând din 2005 numărul abonaţilor de telefonie fixă a început să scadă. Constant. De la 4,3 milioane avea să ajungă în 2010 la doar 2,6 milioane.

În 2006 grecii mai aveau doar 15 mii de angajaţi la Romtelecom, deci concediaseră 30 de mii în şapte ani. Degeaba – 2007 a fost primul an în care compania a înregistrat pierdere în loc de profit. Au continuat apoi să concedieze aproximativ 1500 de oameni pe an, dar amortizarea investiţiilor a menţinut compania pe pierdere.

Cam tot atunci însă Romtelecomul a dat primele semnale că începe să se trezească din dezmeticeala pumnilor încasaţi de concurenţa acerbă şi a început să recâştige clienţi, dar nu pentru telefonia fixă ci pe partea de internet şi televiziune digitală.

O greşeală strategică s-a dovedit a fi faptul că grecii au preferat să păstreze telefonia mobilă ca afacere separată în România. Ca atare Cosmorom s-a dovedit un dezastru financiar. Anul trecut, când nemţii de la Deutsche Telecom au intrat în managementul companiei au sesizat imediat greşeala şi au remediat-o, aducând de facto actualul Cosmote într-un holding opraţional cu Romtelecom.

Practic ani de zile Romtelecomul nu a putut concura direct cu Dialog şi Connex, strămoşii actualelor Orange şi Vodafone. Pe partea de internet RCS-ul s-a dovedit permanent un haiduc flexibil jecmănind permanent din cota de piaţă a companiei naţionale. Chiar şi astăzi, când RCS-RDS a devenit el însuşi un gigant, comportamentul său pe frontul comercial nu s-a schimbat foarte mult. Are aceeaşi tactică.

Chiar dacă a reuşit să revină pe ofensivă şi să câştige aproape un milion de clienţi pe oferte de internet şi televiziune, Romtelecom este în contiinuare reţinut de greşelile trecutului. Are pierderi semnificative cauzate de exemplu de hoţii de cabluri. Preferinţele acestora pentru cablurile Romtelecom sunt simplu de explicat – ale lor sunt de cupru. Cu fibra optică a celorlalţi nu au ce face. Paguba în sine nu constă neapărat în valoarea cablului, dar de exemplu după ce dispar într-o noapte kilometri de reţea, remedierea poate dura săptămâni, iar clienţii au timp suficient să se reorienteze către alte companii.

Revenind la disponibilizările pe care Romtelecom le va face anul acesta, ele nu reprezintă o dramă nici pentru cei concediaţi. Piaţa comunicaţiilor este în extindere şi cei mai mulţi îşi găsesc uşor de lucru. Anul trecut o treime dintre cei plecaţi de la Romtelecom au fost transferaţi direct la Ericsson România.

Disponibilizările de anul acesta  vor avea loc în perioada aprilie – noiembrie.