Cel mai pur marketing din lume

guestpost

de Mihai Vintilă

La solicitarea Consiliului National al Audiovizualului spotul TV al apei minerale Aqua Carpatica prin care se afirmă că aceasta ar fi cea mai pură apă şi „singura apă minerală din lume fără nitraţi” va trebui schimbat. Se pare că tocmai substanțele incriminate sunt conţinute de versiunea plată a produsului. Interesant este că varianta carbogazoasă chiar nu contine nitraţi!

Jan Valvis, cel care a stat în spatele brandului Dorna, a lansat marca Aqua Carpatica după o investiție de 1.2 milioane de euro. Cum piaţa apei minerale este destul de aglomerată iar marjele sunt totuşi mici trebuia un altceva. Aşa a apărut conceptul unei ape minerale premium, mult mai scumpă. Practic clientul va plăti pe lângă nume, care în momentul lansării nu valora nimic, şi pentru altceva. Acest ingredient creat de marketing este “puritatea” . Mi se pare o idee extraordinară de a cere mai mulţi bani pe un produs care este identic aproape cu altele existente pe piaţă, numai în baza unei idei induse clienţilor. Dintr-o abordare s-a reuşit o poziţionare excelentă.

Acest marketing perfect este dărâmat tocmai de decizia CNA. Ideea este că cele două tipuri de apă, cea carbogazoasă și cea plată, sunt din surse diferite având în comun doar doua lucruri: numele și compania producătoare!

O apa carbogazoasă este de fapt o apa minerala care ţâşneşte din pământ, având pe lângă complexul de minerale și o componentă de CO2. De aceea se numeşte carbogazoasă. Pe când o apă minerală plată nu conţine bule. Din acest motiv cele două tipuri de ape vândute sub acelaşi brand nu au calităţi identice, dar publicul poate înţelege în mod eronat asta.

Conceptul de puritate este din punct de vedere al marketingului asemănător cu acela al celui de „al şaselea simţ” creat de Wihrpool pentru a denumi operaţiuni pe care maşina de spălat cu acest nume le-ar avea. Cei din domeniu ştiu că oricum le fac toate maşinile de spălat. Dar cel „de al şaselea simţ” a adus vanzările.

Practic în cele doua cazuri poziţionarea face banii. Face toţi banii!

Problema cu Aqua Carpatica este de a face diferența de aici înainte între apa plată şi cea carbogazoasă pentru a justifica „puritatea” produsului, mărimea prețului şi nu numai. Bănuiala mea este că versiunea plată fie va dispărea fie va fi vândută sub un alt nume, mult mai banal şi mult mai ieftin.

Altfel nici cel mai pur marketing din lume nu ar mai rezolva problema.